Ontwerp

In 2016 zijn de eerste stappen naar de verbouwing gezet door het opstellen van een lijst met eisen & wensen vanuit het leidingteam (zogenaamde Programma van Eisen). Zij weten immers het beste welke behoeften er zijn om de verschillende activiteiten voor de jeugd zo goed mogelijk uit te kunnen oefenen. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat onze jeugdleden het meest profiteren van het nieuwe gebouw! Inmiddels hebben er vele overleggen plaatsgevonden en is het ontwerp in grote lijnen vastgesteld.

Bekijk het ontwerp in 3d

Een belangrijk speerpunt bij de realisatie van het nieuwe Troephuis is dat de sfeer van het huidige Troephuis zoveel mogelijk behouden blijft/wordt teruggebracht. Dit wordt gerealiseerd door:

• De huidige openhaard / schouw te behouden / te restaureren;
  • Het aangezicht van de buitenzijde zoveel mogelijk te behouden. Denk aan daar waar mogelijk hergebruik van de gebeitste schaaldelen aan de gevels, roedeverdeling in de ruiten en hergebruik van de groene dakplaten;
  • Het terugbrengen van aankleding welke in een periode van 75 jaar Scouting IJsselgroep zijn verzameld;
  • Het terugbrengen van kenmerkende elementen zoals de wandbetimmering bestaande uit halve houten palen.

Het Troephuis zal vanzelfsprekend gaan voldoen aan de eisen van de huidige tijd. Zo wordt het gehele gebouw goed geïsoleerd en zal er een duurzame Cv-installatie worden geïnstalleerd. Belangrijk speerpunt bij de verbouwing is dat het gehele gebouw toegankelijk wordt voor iederen, dus ook voor mindervaliden. Zo voldoen wij aan de behoefte om een maatschappelijk verantwoord gebouw neer te zetten. Globaal komen de ruimtes er als volgt uit te zien:

Grote ruimte

• Houten vloer of pvc vloer met houtlook;
  • Lambrisering met schaaldelen tot ca. 1,20 meter hoogte;
  • Gladde wand (hout) tot aan plafond;
  • Houtlook plafond (underlayment);
  • Knutsel/overleghoek aan de straatzijde van het gebouw naast de openhaard;
  • Dubbele deur naar buiten (zijde kampvuurkuil) en dubbele deur aan de straatzijde (aanbouw voorportaal).

Keuken:

• Industriële keuken (zie voorbeeld hiernaast);
  • Plavuizen vloer met afvoerput;
  • Wandtegels tot aan plafond aan keukenblok zijden;
  • Geschaafde schaaldelen aan zijden tegenover keukenblok;
  • Inbouwkasten;
  • Doorgeefluik naar buiten (kampvuurkuilzijde);
  • Wit geschilderd plafond (underlayment);
  • Enkele deur naar buiten en enkele deur naar grote ruimte.

Materiaalhok

• Betonvloer, gevlinderd met 2-componenten epoxy coating;
  • Wanden van OSB3;
  • Kleine werkplaats;
  • Aan wanden (straat- en keukenzijde) opslagstellingen;
  • Houtlook plafond (underlayment);
  • Dubbele deur naar buiten en enkele deur naar grote ruimte.

Mindervaliden-toilet/douche

• Plavuizen vloer;
  • Wandtegels tot aan plafond;
  • Kunstofschroten plafond;
  • Toilet, onderrijdbare wastafel en douche met klapstoel;
  • Enkele deur naar grote ruimte.

Sanitaire ruimte

• Plavuizen vloer met afvoerput;
  • Wandtegels tot aan plafond;
  • Dubbele toiletcabine;
  • Lange stalen wasbak;
  • Kunstofschroten plafond;Enkele deur naar grote ruimte en enkele deur naar buiten.

Stamhok

• Houten vloer of pvc vloer met houtlook;
  • Lambrisering met schaaldelen tot ca. 1,2 meter hoogte;
  • Gladde wand tot aan plafond;
  • Houtlook plafond (underlayment);
  • Enkele deur naar grote ruimte en naar buiten.